Uiteraard is één van de onderwerpen waar wij veel aandacht aan besteden het onderzoek andere oplossingen te vinden voor alle gelijkvloerse spoorweg overgangen binnen onze gemeente
Eerder heeft onze werkgroep SPODO met alle Raadsfracties, Prorail, met de wethouder en ambtenaren overleg gehad waarbij alle treintrajecten, die onze gemeente doorkruisen, ter sprake zijn gebracht. Zowel dus de lijn tussen Zaandam en Uitgeest als de lijn richting Purmerend.
Vooral het vinden van een alternatief voor de overweg van de Guisweg in Zaandijk is nu urgent. Waarom urgent? In overleg met Prorail en de NS heeft Den Haag besloten tot het z.g. PHS (Project Hoogfrequent Spoor). Dit heeft als gevolg dat in plaats van 18 treinen, die deze overweg per uur passeren, over een aantal jaren dit wordt verhoogd tot 24 treinen.
Verder is in vergevorderde studie de aansluiting tussen de A9 (ter hoogte van Beverwijk) met de A8 (Coentunnelweg). Dit geeft veel extra verkeer op laatstgenoemde autoweg.
Er zijn een groot aantal nieuwe sprinters in bestelling die vanaf 2018 gaan rijden. Deze sprinters zijn langer waardoor er niet aan te ontkomen valt het perron van Koog-Zaandijk naar het Noorden toe met vele tientallen meters te verlengen.
Dit heeft de gemeenteraad ertoe gezet op 16 december a.s. een brede discussie te organiseren waarin naar wij hopen besluiten worden genomen tot een energieke aanpak. B&W heeft door middel van een informatiebrief aan de Raad laten weten dit te ondersteunen.
Na genoemde besprekingen met fracties heeft onze werkgroep SPODO zich verder in deze problematiek verdiept en door middel van schetsen enkele mogelijke oplossingen uitgewerkt. De nadruk wordt erop gevestigd dat dit slecht voorstellen zijn die ingeruild kunnen worden als in plaats daarvan betere worden gevonden.
Waar gaat het in deze schetsen om?
De schetsen betreffen:
Het verschil tussen de twee plannen is dat in de eerste schets de A8 West op/afrit direct op de rotonde aansluiten. In de tweede schets zijn deze op/afritten verder naar het Westen toe gesitueerd. Tevens kan daarbij de op/afrit A8 in Oud Koog worden opgeheven.
Wij zouden het zeer op prijs stellen indien u uw mening geeft over deze schetsen.
Laat ons maar weten hoe wij het kunnen verbeteren!
Wij willen de verdiepte spoorbaan “Schanstunnel” noemen en de rotonde het “Schanscircuit”.
In de raadsdiscussie van 16 december komt overigens ook de ontsluiting van Westerwatering ter sprake.
Met vriendelijke groeten,
Vereniging Hart voor Stad
Bert Bok voorzitter / Will Evers secretaris